23948sdkhjf

Gastrofy bygger Coops nya e-kasse

Matjätten och uppstickaren lanserar "Sveriges första smartkasse".
Redan i våras avslöjade Coop att det var med en "smart" matkasse som konkurrenternas e-handelsatsningar skulle bemötas — en marknad som de stora livsmedelskedjorna inte vill skänka bort till aktörer som Mathem, Mat.se och Linas Matkasse.

Läs också: "Smart" kasse ska plocka andelar åt Coop

Funktionerna bakom "Smartkassen", som gör det möjligt för Coops kunder att beställa hem mat utifrån egenvalda recept, har utvecklats av Gastrofy, ett food tech-bolag som redan samarbetar med livsmedelskedjan.

— Nu tar vi nästa stora steg i vår digitala satsning. Smartkassen är utformad för att göra det ännu enklare, mer prisvärt och hållbart att handla mat på nätet. Det är en tjänst som visar att Coop står på konsumentens sida och som kommer att bädda för att vi kommer att fortsätta växa snabbt på nätet även framöver, säger Coops vd och koncernchef Sonat Burman-Olsson, i ett pressmeddelande.

Läs också: Nytt matkasseföretag med stora ambitioner

I praktiken går samarbetet ut på att Gastrofy licensierar sin tekniska plattform, som Coops kunder sedan kan använda för att sätta samman en varukorg. Inköpslistan anpassar ingredienserna till recepten, vilket ska leda till mindre svinn. Bland annat genom att recept med överlappande ingredienser endast hamnar i varukorgen en gång. Produkterna kan även bytas ut bytas till ekologiska eller till billigare alternativ med hjälp av en särskild funktion.

— Precis som Spotify förändrade musikindustrin genom att göra det möjligt att konsumera låtar istället för album kommer e-handeln för livsmedel också förändras. Vi tror att framtidens mathandel kommer handla om måltiden istället för produkter, både offline och online, säger Robin Rendahl, vd för Gastrofy, i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078