Arlas nya drag: Kolsyrad mjölk
Mejerijätten ska utmana läsken och tredubbla omsättningen på dryckesmarknaden.
På fem år - mellan 2015 och 2020 - ska Arlas omsättning av mjölkbaserade drycker växa från dagens 230 miljoner euro, motsvarande nära 2,2 miljarder kronor, till 700 miljoner kronor.
— Genom att närma oss dryckesmarknaden mer strategiskt kan vi fördubbla försäljningen av flytande mjölkprodukter och ta vara på stora tillväxtmöjligheter för Arla. Med mjölkbaserade varumärkesdrycker kan vi skapa mer värde åt våra ägarbönder, säger Hanne Søndergaard, chef för marknadsföring och innovation på Arla, i ett pressmeddelande.
För att lyckas med det högt ställda målet satsar mejerijätten på en rad nya produkter, som en mjölkdryck med te, en energidryck — och en kolsyrad mjölk- och fruktdryck.
— Vi kommer att utöka vår portfölj med produkter som ger näring, ger snabb energi eller släcker törsten, oavsett var och när du behöver det. Det kommer att skapa nya försäljningsmöjligheter för oss på platser som närbutiker, bensinstationer, tågstationer, gym, arbetsplatser, kaféer, barer med mera, där vi knappt finns alls idag, säger Hanne Søndergaard.
För att genomföra satsningen skapar Arla en ny affärsenhet för mjölkbaserade drycker. Affärsenheten kommer, under ledning av Lillie Li Valeur, att ansvara för den strategiska utvecklingen av alla Arlas mjölkbaserade drycker, varumärken och partnerskap, med start den 1 oktober.