23948sdkhjf

Fjärde raka året med vinst för Lidl

Samtidigt satsar den tyska livsmedelskedjan 3 miljarder kronor i Sverige.
Lidl redovisar en omsättning på 8,3 miljarder kronor (räkenskapsåret brutet den 29 februari). Det är en ökning med 5,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Samtidigt fördubblar den tyska livsmedelskedjan resultatet, som uppgår till 86,2 miljoner kronor, efter finansiella poster.

— Att Lidl fortsätter gå med vinst för fjärde året i rad visar att vår affärsmodell att erbjuda livsmedel av hög kvalitet till bästa pris är framgångsrik på den svenska marknaden, Lidls Sverigechef Johannes Fieber, i ett pressmeddelande.

Lidl har även plockat marknadsandelar. Den är emellertid fortfarande blygsam i förhållande till drakarna i branschen. Ica ligger på 51 procent, Coop på 20 procent och Axfood har 16 procent.

— Vi fortsätter vår satsning på Sverige och genom fortsatt butiksexpansion bidrar vi till ökad konkurrens och ökade valmöjligheter för konsumenterna, säger Johannes Fieber.

Läs också: Här byggs Lidls nya jättelager

Under de kommande tre åren ska Lidl investera tre miljarder kronor i Sverige under de kommande tre åren. Dels i fler butiker, ett tredje lager och ett nytt huvudkontor. Men, enligt en intervju i Dagens Industri, även på att "komma ifrån stämpeln lågpris före kvalitet".

— Vi ska inte sälja räksallad utan räkor. Vi måste ha en viss andel räkor, det går vi inte under för att komma till ett pris, säger han till tidningen.

Läs också: Lidl lämnar Solna

Medan konkurrenterna tävlar om att rulla ut den ena matkasselösningen efter den andra ligger Lidl lågt när det kommer till att försöka få igång en lönsam e-handel.

— Jag kan inte säga ett exakt årtal, om det är 2018 eller 2020, säger Johannes Fieber, till Dagens Industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069