Fjärde raka året med vinst för Lidl
Samtidigt satsar den tyska livsmedelskedjan 3 miljarder kronor i Sverige.
Samtidigt fördubblar den tyska livsmedelskedjan resultatet, som uppgår till 86,2 miljoner kronor, efter finansiella poster.
— Att Lidl fortsätter gå med vinst för fjärde året i rad visar att vår affärsmodell att erbjuda livsmedel av hög kvalitet till bästa pris är framgångsrik på den svenska marknaden, Lidls Sverigechef Johannes Fieber, i ett pressmeddelande.
Lidl har även plockat marknadsandelar. Den är emellertid fortfarande blygsam i förhållande till drakarna i branschen. Ica ligger på 51 procent, Coop på 20 procent och Axfood har 16 procent.
— Vi fortsätter vår satsning på Sverige och genom fortsatt butiksexpansion bidrar vi till ökad konkurrens och ökade valmöjligheter för konsumenterna, säger Johannes Fieber.
Läs också: Här byggs Lidls nya jättelager
Under de kommande tre åren ska Lidl investera tre miljarder kronor i Sverige under de kommande tre åren. Dels i fler butiker, ett tredje lager och ett nytt huvudkontor. Men, enligt en intervju i Dagens Industri, även på att "komma ifrån stämpeln lågpris före kvalitet".
— Vi ska inte sälja räksallad utan räkor. Vi måste ha en viss andel räkor, det går vi inte under för att komma till ett pris, säger han till tidningen.
Läs också: Lidl lämnar Solna
Medan konkurrenterna tävlar om att rulla ut den ena matkasselösningen efter den andra ligger Lidl lågt när det kommer till att försöka få igång en lönsam e-handel.
— Jag kan inte säga ett exakt årtal, om det är 2018 eller 2020, säger Johannes Fieber, till Dagens Industri.