Sverige världsbäst efter ökning
Eko-konsumtionen ökat kraftigt – Sverige nu på delad förstaplats.
Rapporten har analyserat försäljningen inom ekomarknaden, dagligvaruhandeln och Systembolaget. I de två senare har försäljningen av ekologiska och Krav-märkta livsmedel ökat med 23 procent. De som visar upp den största ökningen är Bergendahls – deras försäljningsvärde har ökat med 38 procent. I och med Coops ökning på 13,5 procent placerar de sig dock högst i Sverige. Där är var tionde vara som säljs ekologisk.
– Vi ser att konsumenterna driver omställningen till eko i butikshyllorna och det är den bästa signalen som lantbrukare i Sverige kan få. Nu jagar vi titeln ”bäst på att odla ekologiskt”, där Österrike är bäst i klassen, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV. i ett pressmeddelande.
Dessutom är efterfrågan större än utbudet – i rapporten uppmärksammas en brist på ekologiska varor inom flera områden: bland annat nötkött, ägg, kyckling och frukt och grönt.
Resultat (försäljningsvärde)
ICA: + 15 procent
Coop: + 13,5 procent
Axfood: + 33 procent
Bergendahls: + 38 procent
Lidl: +10 procent
Systembolaget 42 procent (volym)
ICA: + 15 procent
Coop: + 13,5 procent
Axfood: + 33 procent
Bergendahls: + 38 procent
Lidl: +10 procent
Systembolaget 42 procent (volym)