Martin & Servera fick hård kritik – anställer 30
För att lösa situationen med påtvingad övertid anställer företaget nytt.
Orsakerna till de många extrapassen var både införandet av nytt lagerhanteringssystem och en samtidig omorganisation. För att få ut leveranserna lades extra pass in, vilket skapade både nattpass och övertid för flera medarbetare, skriver Handelsnytt.
Når några av medarbetarna vände sig till Hallandsposten var det flera som uppgav att de upplevde sig tvingade att arbeta över. Enligt företaget har arbetet varit frivilligt, men Christina Gezelius, informationsansvarig på Martin & Servera, har medgett till Handelsnytt att någon chef kan ha uttryckt sig "klumpigt".
För att få bukt med situationen har företaget nu anställt 30 personer, där ett tiotal är helt nya tjänster.
– Vi har anställt runt 30 personer, förlängt sommarvikariat och för att klara arbetstoppar har vi även hyrt in personal. Ledningen i Halmstad har löpande möten med fackklubben, säger Christina Gezelius, informationsansvarig på Martin & Servera, till Handelsnytt.