Svagt och smakrikt ledord för Årets ölutvecklare
Juryns motivering: "Årets vinnare kan mycket väl komma att förändra den svenska synen på alkohol."
Årets ölutvecklare blev två företag som under det senaste året mött stora framgångar genom liknande koncept. Tillsammans fick Folkölsbutiken och Bottle Shop dela på priset, eftersom de med sina specialbutiker gett alkoholsvag, men smakrik öl en prominent plats.
Läs också: Trångt för bryggerier leder till folköl
Enligt juryn kunde de inte utse endast en vinnare, eftersom bägge företag "slagit ett träffsäkert slag för II:an”, och förutspådde att vinnarna kan komma att förändra den svenska synen på alkohol.
Folkölsfrämjarna vann priset i konkurrens med Marcus Hjalmarsson från Brewski, Pelle Frost från All in brewing, SwedBeer.se, och Stene Isacsson från Akkurat.
Läs också: Ny trend: Folkölsbutiker
Priset innebär ännu en knuff för de nystartade butikerna. Folkölsbutiken har redan aviserat planer på att expandera till Göteborg, och nyligen berättade grundaren till Bottle Shop för BeerNews att även de planerar att utöka satsningen till Göteborg, Malmö och Uppsala.
För första gången delade juryn till Årets ölutvecklare även ut ett hederspris, vilket i år gick till 25-årsjubilerande Stockholm Beer & Whisky Festval för att ha satt öl-Sverige på världskartan.