Lidl blir burfria i 10 000 butiker
Följer svenska delen – antar global buräggsfri policy.
Likt andra stora företag, som Coop, Hemköp, Willys, Sodexo och Rema 1000, är beslutet en överenskommelse med internationella nätverket Open Wing Alliance, där svenska föreningen Djurens Rätt även ingår.
– Som en av de snabbast växande livsmedelskedjorna i Europa och världen, är Lidls beslut att bli 100 % buräggsfria en stark indikator på att burhållning av hönor snart kommer att vara en kvarleva från det förflutna. Genom att ta fram en policy som innefattar både skalägg och ägg som ingrediens visar Lidl att de tar sitt engagemang för djurskydd på allvar, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.
Policyn ska vara genomförd senast år 2025, men i Sverige siktar man på att klara av målet redan i år. Eftersom de svenska butikerna länge redan sålt ägg från frigående höns, är det ägg som ingrediens i alla egna varor som ska vara löst senast i december 2016.