Originalbagarn blir störst i Skandinavien
Nu ska ledande EMV-bageriet leverera till 1800 Coop-butiker i Norge och Danmark.
Läs också: Stororder för Växjöbageri
Originalbagarn har nu ingått avtal med både norska och danska Coop-kedjorna för att leverera kanelbullar. Det innebär att 1100 butiker i Norge och ungefär 700 i Danmark nu samarbetar med Originalbagarn som EMV-leverantör. Det gör att företaget går från Sveriges största till Skandinaviens största EMV-leverantör.
– Vi hade ju faktiskt Rimi tidigare när Ica ägde Rimi, så vi hade förväntat oss att vi skulle få detta avtal också. Men nu fick vi ju Danmark på köpet och det är ju glädjande för oss, säger vd och koncernchef Magnus Norbäck till Food Supply.
Kanelbullen produceras hos dotterbolaget Nynäsbageriet och har sedan 2012 funnits i Coop Sveriges butiker. Sedan dess har bullutbudet breddats till både ett storpack av kanelbullen samt vanilj- och kardemummabullar.
Vad betyder det här för företaget?
– Det är lite osäkert med volymer ännu. Att det är en miljonaffär, det är det ju. I alla fall ett par miljoner bullar om året. På ett skift tillverkar vi ungefär 100 000 bullar per dag, så vi har kapaciteten utan problem, säger Magnus Norbäck till Food Supply.
Kanelbullen har i Sverige sålt en stadig volym de senaste åren, och om man inte räknar big pack eller vaniljbullar sålde de närmare 2,5 miljoner bullar förra året. Företaget förväntar sig därför lite mer än en fördubbling i produktionen.
– Kanelbullen är absolut vår mest populära produkt. Nu är det fler än Coop som köper den, där grundreceptet är detsamma, med några små skillnader från kund till kund. Men för bullar överlag räknar vi med att komma upp på närmare 25 miljoner nästa år med detta kontrakt, säger Magnus Norbäck.
Ni är störst i Sverige, nu är ni störst i Skandinavien på EMV-bröd. Vad är nästa steg?
– Vi tror att det är Skandinavien som kan vara vår marknad. Skulle vi titta längre ut tror jag inte det är möjligt med fabriker i Sverige. Just nu ligger det i affärsidén att vi ska vara ett svenskt EMV-företag. Vi kan gå på grannländerna, för där klarar vi distributionen, men sen blir det för dyrt om vi skulle längre bort.
Läs också: Fusion inom bageribranschen
Är det aktuellt att utöka sortimentet?
– Ja, det är det. Den inriktningen vi har nu är att producera andras märkesvaror, så vi måste ju få en order först innan vi sätter igång. Men produktutvecklingen är hela tiden igång och vi har en jätteportfolio med färdiga recept. Så det gäller bara att hitta rätt köpare som vill en av produkterna i sitt namn.
Originalbagarn, som vuxit fram ur ett konkursbo som förvärvades 2014, säger sig ha en stark tillväxt. För verksamhetsåret 2017 väntas Originalbagarn omsätta dryga 120 miljoner kronor med god lönsamhet, utan den norska och danska försäljningen inräknad i prognosen.
Bolaget ska snart påbörja en nyemission och satsar på att bli börsnoterat någon gång under våren 2017.