Ekoförsäljningen skjuter i höjden – men det kunde sålts mer
Förra året blev ett rekordår. Flera stora aktörer vittnar om försäljningsökningar, medan marknaden fortfarande skriker efter fler ekoprodukter.
Ekomarknaden gör därför den tredje största ökningen någonsin, och det har aldrig sålts mer ekologiska produkter än under 2016. Ökningen av ekoandelen i den totala livsmedelsförsäljningen ligger på 8,7 procent, jämfört med 7,7 procent för 2015.
Dragloket för 2016 års försäljningsökning är främst Systembolaget, som ökade sin försäljning värdemässigt med 33 procent. Högst andel av ekovaror inom dagligvaruhandeln är Coop, vars ekoandel utgör 10 procent. Även på nätet ser man stora försäljningsökningar, där Mathem ligger högst med ett sortiment som till 25 procent utgörs av ekologiska produkter.
– Näthandeln visar extremt höga ekoandelar hos alla aktörer, mellan 15 till 25 procent hos de flesta. Det är spännande eftersom det visar på den potential som även borde finnas i den fysiska detaljhandeln, säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb.
Enligt Ekoweb ser flera aktörer ett förändrat konsumtionsmönster, där de konsumenter som bara köpte några enstaka ekologiska produkter börjar lägga till allt fler, som till exempel chark och müsli som vuxit starkt under året.
Men försäljningen hade kunnat växa ännu mer under 2016, om det inte vore för brist inom flera råvarugrupper. Till exempel har marknaden för ekologiska mejeriprodukter, som är den största pådrivaren av försäljningen, drabbats av en lägre ekologisk mjölkinvägning. En annan anledning är den växande EMV-marknaden, som sänker värdet med ungefär 10 procent.
– Marknaden har ökat i takt med vad ekoproduktionen har tillåtit. Generellt sett så finns det inte mer produkter att sälja, än vad som sålts. Det har varit och är brist på svensk råvara under vissa perioder när det gäller till exempel mjölk, spannmål, ägg och kött, säger Cecilia Ryegård.
För att klara behoven på marknaden kommer svenska producenter behöva importera minst 60 000 ton ekospannmål fram till nästa skörd, tillägger Ryegård.
Läs också: Lantmännen vill fördubbla volymen ekospannmål
Samtidigt som Ekoweb släpper sin rapport, meddelar flera stora aktörer om sin ekoförsäljning. Martin & Servera ser bland annat att försäljningen av ekologiskt och miljömärkt till restauranger ökat med 26 procent sedan förra året, medan Coop meddelar att 21 procent av försäljningen i näthandeln är av ekoprodukter. Ica uppvisar en ökning med 18 procent, och inom EMV-eko ligger ökningen på 22 procent.
Enligt en prognos i marknadsrapporten ser Ekoweb att den ekologiska marknaden kommer att fördubblas inom de närmsta tio åren.