Lappländskt charkuteri får riksspridning
Tack vare utökat samarbete med Atria kan man bygga ut för större produktion.
– Det känns jättespännande. Vi har tecknat ett tioårsavtal med Atria. Det garanterar 30 miljoner plus för oss årligen, och till det en ganska försiktig uppräkning på några miljoner ytterligare varje år, utifrån företagets ökning de senaste åren, säger vd:n Magnus Kvickström, till Norrländska Socialdemokraten.
Atria och Jokkmoks korv har i flera år samarbetat, och tar nu ännu ett steg närmare varandra i och med ett avtal som gör Atria ansvarig för marknadsföring och distribution utanför charkuteriets närområde. Istället för dagens 80 butiker kommer man nu att leverera till omkring 500 butiker.
Avtalet innebär ett rejält uppsving för Jokkmokks korv, som innebär att man kommer att bygga ut anläggningen och köpa in ny produktionsutrustning. Företaget räknar med att utbyggnaden är klar till sommaren – då kan man även nyanställa i samband med ökad produktion.
Charkuteriet, som grundades 1945, har länge drivits av vd:n Magnus Kvickström som 2008 tog över ägarskapet. Produkterna har fått ett stort genomslag på Chark-SM, där man vunnit flera priser de senaste åren. Förra året tog man hem den prestigefyllda utmärkelsen för bästa falukorven i Sverige.
I dag har företaget 20 anställda och omsättningen för 2016 uppgick till 58 miljoner kronor.