Coop redovisar stor vinstökning
Resultatet och näthandeln pekar kraftigt uppåt, även om omsättningen minskat.
Även kedjans näthandel steg kraftigt under 2016 – där redovisar man att försäljningen ökat med 50 procent.
– Coop är i bättre form än någonsin. Vi är ett solitt och lönsamt bolag som därmed kan fatta de viktiga besluten för framtiden. I slutet av 2017 kommer vi att vara redo att ta nästa steg, säger vd:n Sonat Burman-Olsson till Dagens Nyheter.
Enligt vd:n beror förbättringen framförallt på att man gjort butikskoncepten skarpare och att man stärkt marginalerna för butikerna.
Vad gäller omsättningen backade man däremot – för hela koncernen uppgick den till 31,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 32,2 miljarder 2015. Även butiksförsäljningen minskade från 17 miljarder 2015, till 2016 års 16,4 miljarder kronor. Orsaken till minskningen förklaras med att butiker stängts och att man avvecklat byggsortimentet.
Nu menar Sonat Burman-Olsson att man ska fortsätta satsa på e-handeln, samtidigt som man ser över var man kan etablera sig – både vad gäller nya butiker, men även inom nya områden för koncernen. Dessutom kommer man att försöka tvätta bort stämpeln om att ha dyra varor, en uppfattning som man ser hos allmänheten.
– Dagligvaruhandeln har varit lite sömnig, men nu är vi på väg tillbaka in i matchen och rör om, säger hon till DN.