Linas matkasse sväljer konkurrenten i fusion
Norska dotterbolaget Adams matkasse och Godtlevert går ihop – både kundkretsen och omsättningen fördubblas.
– Både Adams matkasse och Godtlevert har en ömsesidig ambition att växa på den norska dagligvarumarknaden. För oss är det här ytterligare ett led mot att bli en långsiktig nordisk aktör. Fusionen i Norge gör den norska marknaden storleksmässigt ungefär likvärdig som den svenska, säger Niklas Aronsson, vd och grundare av Linas matkasse, i ett pressmeddelande.
Efter fusionen beräknar Linas matkasse att omsättningen landar på 700 miljoner norska kronor, samtidigt som kundantalet ökar till runt 60 000. Även om Linas matkasse nu äger bägge företag helt och hållet kommer de fortsätta under två separata varumärken.
– Det här leder till att vi fortsätter erbjuda produkter med hög kvalitet, direkt från producenten till konkurrenskraftiga priser. Dessutom betyder det att utbudet av produkter kommer öka och valmöjligheterna bli större, säger Veslemøy Tvedt Fredriksen, vd för Adams matkasse.
Enligt en kommentar till Dagens industri menar vd:n Niklas Aronsson att fusionen handlar om en volymfråga, och att man behöver göra detta för att kunna konkurrera med de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln.
Under förra året nådde bolaget en omsättning på 1,1 miljarder kronor, och gick även in i både Finland och Danmark. Fusionen måste först godkännas av den norska konkurrensmyndigheten innan den går igenom.