Här är vinnarna i reklamtävlingen
Oatly var en av de som tog hem ett guldägg när årets bästa reklaminsatser korades.
I två av kategorierna stod livsmedelsrelaterade kampanjer som vinnare. I kategorin Integrerat, där man integrerar flera medier i en och samma kampanj, samt i kategorin Print.
I kategorin Integrerat vann Oatlys kampanj "Googla mjölk", producerad av reklambyrån Forsman & Bodenfors. Genom att kombinera analog annonsering tillsammans med annonsering genom podcastduon Alex Schulman och Sigge Eklund – bland annat genom ett seminarium under musikfestivalen Way Out West – tog man hem priset.
Enligt juryns motivering vann man för sitt nytänkande sätt, där man istället för att bara annonsera överallt om produktens kvalitet, valde att satsa på att uppmana folk att skapa sin egen uppfattning.
I kategorien Print vann Delicatos kampanj "Hela Sverige bakar inte", producerad av DDB Stockholm. I motiveringen skriver juryn: "Ett par matskedar samtidskoll, nån nypa hantverksskicklighet och några rejäla skopor självdistans. Ungefär sådär ser receptet ut för årets vinnare i kategorin annonsering." Även Oatly placerade sig på prispallen i kategorin genom ett silverägg för sin "Googla mjölk"-kampanj.
I övrigt delades en hel del silverägg ut till livsmedelsföretag. Ica lyckades knipa tre stycken: ett vardera i film- och onlinefilm-kategorierna, samt ett i kategorin Event för kampanjen "En jul tillsammans". Alla Icas kampanjer skapades av King.
I kategorin Audio tog Norrlands guld hem ett silverägg för kampanjen The "Ear Beer" (producerad av Åkestam Holst) och McDonald's för kampanjen "Grand Big Mac - Jättegumman" (DDB).
Dessutom knep Svegro ett silverägg för sin förpackningsdesign "Din egen lilla jordkällare", som syftade till att simulera en jordkällare för potatis.