Kändiskockarna öppnar köttbutik
Bara nötkött och bara premium när kockarna siktar mot större volymer.
De båda kockarna driver Stockholmsrestaurangerna AG och Rolfs kök, och det är också en satsning på att ta hem större volymer kött till restaurangerna som är anledningen till att man passar på att öppna butik.
– I dag har vi hela tiden omkring tre ton kött hemma på AG. Vi styckar där men letar efter en större lokal. Då kan vi ta emot helfall och också arbeta direkt med uppfödare. Och när vi kan ta emot större volymer och fler olika styckningsdetaljer blir det också vettigt att ha en butik, säger Johan Jureskog till White Guide.
Man planerar att öppna butiken till hösten, med ett sortiment endast bestående av nötkött. Dessutom kommer priserna vara i de högre skikten, då Johan Jureskog jämför butiken med en "elegant klädbutik". Här kommer man enligt Jureskog rikta sig mot de konsumenter som har lite högre krav på köttet och som är villiga att lägga ut mer för det.
Tanken är också att sätta konsumentbeteendet i rampljuset genom att förespråka en lägre köttkonsumtion, men mer av det som Johan Jureskog kallar bättre kött.
– Vi måste lära oss äta bättre kött så att alla tjänar pengar, ändå ned till bonden som då kan föda upp djur på bättre sätt. Men om svenskarna vill ha köttfärs för 39 kronor kilot är det klart att djuret inte mått bra. Hela branschen, liksom konsumenternas beteende är helt sjukt, säger han till tidningen Stockholm Direkt.