Axfood ger sig in i storsatsning på nätapotek
Willys och Hemköps e-handelssortiment ska i framtiden breddas med receptbelagda läkemedel.
Koncernen äger nu 28 procent av det nya bolaget, som framöver skulle kunna innebära att Axfood kan erbjuda receptbelagda läkemedel via sina kedjors e-butiker.
Apoteksmarknaden omsatte omkring 40 miljarder kronor under 2016, och inom marknaden var det just e-handel som växte mest. Den stora konkurrenten blir framförallt Apotea, som hittills har fått växa utan någon direkt motståndare.
– Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood, i ett pressmeddelande.
Man meddelar samtidigt att satsningen hittills inte har fått ett eget namn, då Hubia är namnet på själva bolaget bakom det som ska bli nätapoteket.