23948sdkhjf

Axfood ger sig in i storsatsning på nätapotek

Willys och Hemköps e-handelssortiment ska i framtiden breddas med receptbelagda läkemedel.
Axfood ger sig in på nätapoteksmarknaden när man investerar i nybildade bolaget Hubia, tillsammans med Axel Johnsons investeringsbolag Novax samt grundarna bakom nätlinsbutiken Lenson.

Koncernen äger nu 28 procent av det nya bolaget, som framöver skulle kunna innebära att Axfood kan erbjuda receptbelagda läkemedel via sina kedjors e-butiker.

Apoteksmarknaden omsatte omkring 40 miljarder kronor under 2016, och inom marknaden var det just e-handel som växte mest. Den stora konkurrenten blir framförallt Apotea, som hittills har fått växa utan någon direkt motståndare.

– Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood, i ett pressmeddelande.

Man meddelar samtidigt att satsningen hittills inte har fått ett eget namn, då Hubia är namnet på själva bolaget bakom det som ska bli nätapoteket.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078