23948sdkhjf

Snabbmatskedjan lanserar egen kryptovaluta

Burger King har skapat 1 miljard "Whoppercoins" för att få fart på försäljningen i Ryssland.
Snabbmatskedjan Burger King har nyligen lanserat en egen så kallad kryptovaluta i Ryssland, med namnet Whoppercoin, rapporterar BBC .

Kedjans ryska kunder har nu rätt till ett Whoppermynt för varje rubel (motsvarande cirka 13 öre) de spenderar på köp av Burger Kings Whopper-hamburgare.

Tanken är sedan att man ska kunna köpa en Whopper med den virtuella valutan – närmare bestämt 1 700 whoppercoins. I nästa månad kommer man dessutom att släppa appar för både Apple och Android för att låta kunderna se sin "plånbok", och även dela eller byta de mynt man samlat.

Lanseringen görs i samarbete med start up-företaget Waves, som har skapat systemet. Waves, som kan stänga ner systemet ifall man upptäcker missbruk, kommer också att stå för övervakningen av blockkedjan för att kontrollera vilka som äger valutan och vad som görs med dem. Hittills har 1 miljard whoppercoins skapats för att användas i lojalitetsprogrammet, uppger Waves.

Enligt BBC menar Burger King Rysslands kommunikationschef Ivan Shestov att Whopper-hamburgaren i samband med lanseringen nu blir ett "investeringsinstrument".

Garrick Hileman, forskare inom alternativa ekonomier vid Cambridge, tror att detta bara är början på att fler företag lanserar kryptovalutor.

– Traditionella lojalitetsprogram, som till exempel flygmil, har vanligtvis ganska begränsade alternativ för inväxling, säger han till BBC, och tillägger att enkelheten i att kunna byta till sig till exempel nationella valutor kan göra den här typen av kryptovalutor mer intressanta för människor än ett vanlig lojalitetsprogram.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094