23948sdkhjf

Absolut vänder försäljningen

Vodkaföretaget ökar globala försäljningen för första gången på fyra år.
The Absolut company och moderkoncernen Pernod Ricard visar bägge upp försäljningsökningar under senaste räkenskapsåret.

Pernod Ricard ökade försäljningen med 3,6 procent till 9 miljarder euro, vilket gör att man närmar sig sitt mål på en tillväxt om 4-5 procent. Samtidigt redovisar man en vinst på 2,4 miljarder euro, en ökning med 3,3 procent jämfört med året innan.

För Absolut Company, vars produkt Absolut vodka är den största inom moderkoncernen, ökar man den globala försäljningen för första gången på fyra år. Totalt ökar man med 2 procent.

– Trots våra redan stora marknadsandelar har vi lyckats öka både försäljning och volymer vilket är ett styrkebesked, säger Anna Malmhake, vd för The Absolut company, i ett pressmeddelande.

I etablerade marknader som Tyskland och Frankrike ser man ökningar på 10 respektive 14 procent, medan försäljningen i USA fortsatt pekar neråt med minus 2 procent. På den senare marknaden har dock den negativa trenden planat ut något jämfört med tidigare år.

Bland Absoluts kommande planer syns bland annat öppnandet av ett besökscenter på produktionsanläggningen i skånska Åhus, där man bland annat kommer lyfta fram sin produktionsfilosofi ”one source” som innebär att man producerar allt på samma plats med lokala råvaror.

– Det finns ett allt större intresse från besökare från hela världen att ta del av våra svenska brännsvinstraditioner. Därför öppnar vi nästa sommar ett besökscenter i Åhus där vi bland annat ska berätta den fascinerande historien om vårt ursprung och vodkainnovatören L.O. Smith, säger Anna Malmhake.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078