Lidl växer med minskad marginal
Det kan jämföras med hela marknaden som förra året växte med 2,3 procent, något som enligt Lidls Sverigechef Johannes Fieber innebär att man tar marknadsandelar. Enligt HUI senaste rapport över dagligvaruhandeln, Dagligvarukartan, ökade Lidl sin marknadsandel från 3,9 till 4,1.
– Vi ser att fler och fler kunder förstår vårt utbud, det är avgörande för oss, säger Johannes Fieber till DI.
Lidl har sedan tidigare uttryckt målet om att utöka antalet butiker från 168 till 200 fram till 2020, tillsammans med en övergripande upprustning av befintliga butiker, i en satsning värd 3 miljarder kronor.
Samtidigt minskar rörelseresultatet till 48 miljoner kronor, nästan en halvering från fjolårets dryga 89 miljoner kronor. Förra årets rörelsemarginal på 1 procent går ner till årets 0,44 procent, en siffra som Sverigechefen inte är nöjd med, men samtidigt påpekar "inte är det viktigaste nu" till Dagens industri.
Kedjan arbetar nu med att få fler markanvisningar för att bygga butikerna, och efter årets första halva har man tio klara avtal för nya butikslägen. Målet är därefter att få fler kunder till butikerna – i dagsläget väljer hälften att svenskarna att aldrig handla på Lidl, skriver Di.
– Vi måste se till att driva Ica-kunder till våra butiker för att uppleva dem, säger Johannes Fieber till tidningen.