Löfbergs startar nytt dotterbolag
Circle K-samarbete banar väg för etablering i Nordamerika, via Kanada.
I dagsläget säljer man redan till omkring 3 000 enheter i landet, och med öppningen av ett kontor i Toronto hoppas man öka servicegraden samtidigt som man lättare letar fler ingångar för nya affärer.
Framförallt kommer man lägga fokus på att sälja mot den så kallade out of home-marknaden – allt kaffe som dricks utanför hemmet – där en av samarbetsparterna är kanadensiska butik- och bensinstationskedjan Circle K.
– Vi jobbar redan med Circle K i Sverige och en rad andra europeiska länder, och är naturligtvis glada över att de vill ha med oss när de utvecklar kaffelösningen på sina enheter i Kanada också, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs, i ett pressmeddelande.
Löfbergs säljer i dag ungefär 40 procent av sitt kaffe i andra länder än Sverige, och enligt Lars Appelqvist är det i utlandet man ska växa. Målet att öka volymen med 50 procent sattes för två år sen, och är satt att genomföras fram till 2020.