23948sdkhjf

Clock får nytt liv – igen

Den från början statliga hamburgerkedjan har sedan starten på 1970-talet bytt ägare flertalet gånger. Nu planeras varumärket återigen att lanseras.
Camila Moliis, bosatt i Härnösand, har köpt varumärket Clock och planerar att utveckla ett franchisekoncept för att på nytt konkurrera med de stora hamburgerkedjorna, skriver Sundsvalls Tidning .

Först vill man etablera Clock i hemstaden, för att senare försöka sprida restauranger över landet.

Enligt tidningen rör det sig den här gången om ett nytt koncept – restaurangen som man planerar öppna ska nämligen både vara en hamburgerbar och ett coffee house, säger varumärkets nya ägare till Sundsvalls Tidning.

– Om allt går i lås hoppas vi kunna öppna inom ett år, säger ägaren Camilla Moliis till Sundsvalls Tidning, och tillägger att man har flera intressenter som kan komma att gå in som aktieägare i bolaget.

Den nya ägaren har köpt varumärket från Magnus Nystrand, en krögarprofil i Linköping, som i sin tur köpte rättigheterna på Blocket 2014 för 250 000 kronor. Även han hade högtflygande planer att etablera Clock som en ny rikstäckande kedja, med tre olika koncept – ett vägkrogsinriktat, ett för städer och ett för hotell.

Clock grundades i början av 1970-talet som en del av den amerikanska hamburgerkedjan Carrols. När svenska staten köpte kedjan 1976, lät man verksamheten drivas av Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag, då under namnet Clock.

Sedan dess har varumärket gått många turer. Procordia tog över kedjan 1987, men bara fyra år senare blev Clock istället privatägt och börsnoterades. Senare under 1990-talet drabbades man av ekonomiska svårigheter, vilket tvingade ägarna att sälja av restauranger. Mellan åren 1998-1999 avvecklades restaurangerna och den sista enheten, som fanns i Norrköping, stängdes 1999.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064