23948sdkhjf

Ekologiskt hos nätets största upp en tredjedel

Enligt prisjämförelsesajten Matspar har ekoförsäljningen bland Sveriges största nätmatbutiker ökat med 34 procent.
Sedan årsskiftet har försäljningen av ekologiska produkter bland landets sex största matbutiker på nätet ökat med 34 procent, enligt en undersökning av prisjämförelsesajten Matspar som TT tagit del av.

Trots att förra året var ett rekordår för ekologisk försäljning (enligt en rapport från Ekoweb, som analyserar den ekologiska marknaden) och att 2017 tippas bli ännu ett rekordår, utgör ekologiska varor bara cirka 9 procent av den totala försäljningen.

Starten från en låg nivå kan förklara den kraftiga ökningen på nätet. Matspars förklaring till ökningen grundar sig i att fler handlar ekologiskt på grund av att digitala butiker gjort tillgången lättare, något som HUI research vd Jonas Arnberg inte tror på.

– Jag tror att det har att göra med de inkomstgrupper som handlar på nätet. Ekologiskt är mer premium, det vill säga dyrare. De som handlar mat på nätet gör ju det för att det är bekvämt, snarare än att det är billigt, säger han till TT.

I Ekowebs halvårsrapport såg man att den totala försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige ökade med mellan 7 och 8 procent, samt att ekoförsäljningen nu ökar mer inom offentlig sektor och foodservice än i handeln. Det förklaras enligt Ekoweb med beslut från kommuner och landsting i samband med upphandlingar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094