23948sdkhjf

Lokal märkning ska visa vägen till närproducerat

Systerbolagen Bastuträsk Charkuteri och Burträskkött lanserar en lokal märkning tillsammans med en Ica-butik i Skellefteå – förhoppningen är att fler ska hitta de närproducerade varorna.
En ny butiksmärkning har hittat in hos Ica Torget i Skellefteå, som ämnar till att lyfta fram produkter från lokala producenter, rapporterar sajten Norran affärsliv .

Bakom initiativet står butiken själva, tillsammans med de två systerbolagen Bastuträsk Charkuteri och Burträskkött.

Med uppmaningen "Välj lokalt" vill man komplettera tidigare märkningar som till exempel svenskt och ekologiskt, och samtidigt leda fler till de närliggande producenternas varor.

– För oss är det viktigt att hitta kunder som delar våra värderingar. Vår största konkurrent är inte något speciellt varumärke, utan vi konkurrerar idag med Norrland och hela Sverige, säger Johan Bellgran, produkt- och marknadsansvarig för Bastuträsk Charkuteri och Burträskkött, enligt Norran affärsliv.

Till en början kommer märkningen endast att synas i kött- och charkavdelningen, men i takt med att man försöker hitta fler lokala leverantörer som vill vara med i märkningen hoppas initiativtagarna att märkningen sprider sig.

Samtidigt uppmanar även Ica-butiken fler butiker och handlare att införa butiksmärkningen för produkter från närområdet, skriver sajten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062