Lösplock driver på näthandeln
Matförsäljningen på nätet ökade med 21 procent under tredje kvartalet, visar siffror från Svensk digital handel.
Det är lösplock av varor som driver på tillväxten i kvartalet, som är bäst hittills i år. Lösplocket ökade med hela 38 procent, samtidigt som färdiga middagslösningar backade med 7 procent.
Det innebär samtidigt att lösplock motsvarade 71 procent av försäljningen under kvartalet, och matkassar utgjorde resterande 29 procent.
Enligt Svensk digital handel ser man att perioden i sig kan visa intressanta mönster för framtida försäljning.
– Det tredje kvartalet är extra intressant att följa då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit, säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk digital handel, enligt TT.
Rapporten baseras på uppgifter från Ica, Axfood, Bergendahls, Coop, Mat.se, Mathem, Familyfood, Linas Matkasse, Mat och Ro, Matkomfort, Middagsfrid samt Årstiderna.