23948sdkhjf

Snart avgörs om alkoholreklam får visas i svensk tv

Svenska myndigheter vill erlägga viten på tv-bolagen – EU-kommissionen väntas ta beslut innan slutet av januari nästa år.
För sju år sedan antogs EU-direktivet om att tv-sändningar från ett EU-land till ett annat ska kunna regleras av det mottagande landet.

Det ledde till att organisationen IOGT-NTO 2011 anmälde programbolagen bakom bland annat tv-kanalerna TV3 och Kanal 5, som sänder från Storbritannien, för att bryta mot svensk alkohollagstiftning genom sändningar av alkoholreklam.

Det har lett till en långdragen process som nu är i ett slutskede. Myndigheten för press, radio och tv samt Konsumentverket har skickat in en underrättelse till EU-kommissionen om att man vill erlägga viten på bolagen, utifrån svensk lagstiftning, om bolagen inte slutar sända alkoholreklam.

Härnäst kommer kommissionen ta besked om vilken lagstiftning de berörda tv-bolagen måste följa.

– Från att underrättelsen är inskickad har EU-kommissionen tre månader på sig att avgöra om Sverige har rätt att reglera de här bolagen eller inte. Får Sverige rätt innebär det i praktiken att alkoholreklam i kanaler som sänder till Sverige kommer att upphöra, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO, i ett uttalande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.189