Så mycket såldes Fairtrade-varor för under 2016
Den globala kakaoförsäljningen ökar mest, medan nästan en femtedel av alla bananer som säljs i Sverige är Fairtrade-märkta, visar en ny årsredovisning från Fairtrade.
Framförallt såg man en stor tillväxt inom kategorier som kaffe, socker, bananer, te och blommor – och kakao, som med sin ökning på 34 procent placerade sig som den mest ökande kategorin.
Den svenska försäljningen uppgick till 3,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med 10 procent från 2015. Här ökade bland annat försäljningen av Fairtrade-märkt te med 28 procent, medan Fairtrade-märkta bananer nu utgör 17 procent av bananförsäljningen i Sverige.
Den svenska försäljningen utslagen på befolkningen innebär att svensken i genomsnitt handlar för 360 kronor per år.
– Konsumtionen av Fairtrade-certifierade produkter som under 2016 uppgick cirka till 3,6 miljarder kronor i Sverige innebar att över 75 miljoner i Fairtrade-premier genererades till människor i utbredd fattigdom, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande.
Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 360 kronor per år. Te ökade med 28 procent under 2016 och mer än varannan ros som säljs i dag i Sverige är Fairtrade-märkt. 17 procent av alla bananer som äts i Sverige i dag är Fairtrade-märkta.
Landsmarknaden där Fairtrade ökade mest var i Österrike, där man uppmäter en ökning på 46 procent. Samtidigt visar länder som Frankrike, Nederländerna, Norge och Schweiz alla försäljningsökningar med över 20 procent.