23948sdkhjf

Arla gör "Braxit"

Nu lämnar man den brasilianska marknaden efter försäljning av innehav i ett av landets största mejeriföretag.
Arla Foods väljer att lämna den brasilianska marknaden och säljer sin ägarandel på 8 procent i en av Brasiliens största mejeriaktörer, Vigor. Detta sker i samband med att majoritetsägaren – köttjätten JBS – säljer Vigor till det mexikanska mejeriföretaget Grupo Lala.

Enligt Arla, som verkat på den brasilianska marknaden i drygt 30 år, ser man inte längre ett delägarskap i Vigor som en del av sin strategi.

– Vårt beslut att sälja är den bästa lösningen för Arla, när vi fortsätter att fokusera våra strategiska investeringar på att skapa hållbar tillväxt genom våra verksamheter i Asien, Afrika, Mellanöstern och USA, säger Arla Foods vice vd, Tim Ørting Jørgensen, ansvarig för Arlas internationella verksamhet.

Arla startade ett samverkansbolag med Vigor 1986 under namnet Dan Vigor, som bestod av ostproduktion i Brasilien inom varumärket Danubio. För cirka tre år sedan byttes det 50-procentiga ägandet i Dan Vigor till ett 8 procent stort innehav i Vigor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094