Franchisekedja vill växa genom crowdfunding
Cafékedjan Redfellas siktar på att ta in upp till 24 miljoner kronor för att nå 50 nya enheter inom de närmsta tre åren.
Nu vänder man sig till crowdundingplattformen Fundedbyme för att kunna öka etableringstempot. Med ett mål på minst 6 miljoner kronor i investeringar hoppas man nå en dryg femdubbling av antalet enheter inom de närmsta åren.
– Idag har vi nio ställen men siktar tillsammans med FundedByMe och våra nya delägare på att inom en treårsperiod ha närmare 50 enheter, säger Redfellas vd Patrik Westbergen, i ett pressmeddelande.
Som tak har man satt 24 miljoner kronor, vilket innebär att man erbjuder mellan 7-22 procent av bolagets totala antalet aktier. För att locka in till den lägsta investeringsnivån på 1 000 kronor erbjuder kedjan nya delägare ett kaffekort med motsvarande summa som gäller i caféerna.
Kedjan har sedan tidigare lyckats få in en del kända namn som investerare: boxaren Mikaela Laurén, fotbollsspelaren Marcus Rosenberg samt skådespelarna Leo Razzak och Cedomir Djordjevic. Redfellas uppger i samband med crowdfundingkampanjen att man siktar på en börsintroduktion inom de närmsta åren.
Kampanjen pågår mellan 8 november till 8 december.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att kampanjen pågår till 22 december. Rätt datum är 8 december.