23948sdkhjf

Coca-Cola: "Man kan inte välja att vara bakåtsträvande"

Nya hållbarhetsstrategin för de europeiska verksamheterna fokuserar på mindre socker och mer återvinning.
Coca-Cola Western Europe har tillsammans med licenstillverkaren Coca-Cola European partners nyligen sjösatt en ny hållbarhetsstrategi, med flera ambitiösa mål i sikte.

Genom att intervjua bland annat regeringar, icke-statliga organsiationer, kunder och konsumenter har man kommit fram till tre huvudfrågor som ska ligga i fokus i planen, som går under namnet "This is forward".

Fram till 2025 sätter man som mål att hälften av all försäljning ska bestå av lågkaloridrycker och kalorifria drycker (som i dag ligger på 35 procent); att minst hälften av pet-flaskorna ska bestå av återvunnen plast (i dag 21 procent) samt att minst 40 procent av ledningen ska bestå av kvinnor.

– Hållbarhet har alltid varit en del av hjärtat i vår verksamhet och vi har åstadkommit mycket. Men vi är de första att medge att vi kan göra mer än så. "This is forward" påverkar vår inställning att göra saker på ett bättre sätt. Vi kommer inte acceptera hur saker har varit. Man kan inte välja att vara bakåtsträvande. Den enda riktningen är framåt, säger Tim Brett, vd för Coca-Cola Western Europe, i ett pressmeddelande.

Förhoppningen är att planen ska leda till att man bland annat minskar sockret i hela sin produktportfölj med minst 10 procent inom de närmsta två åren, samtidigt som man sätter en ambition om att kunna samla tillbaka alla förpackningar som producerats för produkterna.

Enligt Coca-Cola ligger själva grunden för planen i ytterligare tre hörnstenar, där man siktar mot att halvera mängden växthusgas i samband med verksamheten; att kunna återställa allt vatten som används från vattenskyddsområden samt att se till att alla odlade råvaror och ingredienser kommer från hållbara jordbruk.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079