Atria träffar målet – utom i Skandinavien
Höga råvarupriser och sämre prestation på kycklingområdet sänkte rörelseresultatet för Atrias skandinaviska marknader.
För helåret lade sig omsättningen på 1,436 miljarder euro (1,351) och rörelseresultatet på 40,9 miljoner (31,8 miljoner), där omsättningen och rörelseresultat var positiva inom alla affärsområden. Enligt Atria ser man att utvecklingen i Finland, Ryssland och Baltikum motsvarar de mål man satt upp, medan man på de skandinaviska marknaderna inte lyckades nå målen.
För fjärde kvartalet uppgick Atria Scandinavias omsättning till 90,1 miljoner euro (88,3) och rörelseresultatet till 2,2 miljoner euro (0,7) – det senare hjälptes framförallt av försäljningen av ägandet i Nordic fast food, innehavare av licensrättigheterna för varumärket Sibylla inom fast food. Där drog man in 1,4 miljoner euro.
Under helåret omsatte Atria Scandinavia 355,1 miljoner euro, upp från 2016 års 343,4 miljoner. Ökningen var främst ett resultat av konsolideringen av kycklingleverantören Lagerbergs, som man köpte under 2016.
Rörelseresultatet minskade däremot jämfört med året innan. För 2017 landade man på 4,8 miljoner euro, jämfört med 8,4 miljoner under 2016. Detta är på grund av sämre prestation på kycklingområdet i kombination med högre kostnader för råvaror, meddelar Atria.
Detta är också sista rapporten där Atria Scandinavia redovisas som ett affärsområde – som tidigare rapporterat är Atria Sverige från 1 januari i år ett eget affärsområde, medan verksamheterna i Danmark och Estland kombineras till ett sammanslaget affärsområde.
För Sverige ser man att investeringen i en ny kycklingfabrik går enligt schemat och är i linje med beräkningarna.
– De viktigaste delarna av investeringen är redan i produktionsanvändning. Vid årets slut pågick investeringar i skärnings- och förpackningsområdena, och Atria kommer att använda en helt modern kycklingenhet i slutet av 2018, säger Atria groups vd Juha Gröhn i en medföljande kommentar.