23948sdkhjf

Norrmejerier närmar sig 2 miljarder

Omsättningen ökade med knappt 100 miljoner kronor under 2017, ett år som också bjöd på det bästa resultatet de senaste fem åren.
I fjol möblerade Norrmejerier om i organisationen en smula, och skapade de fyra affärsområdena produktutveckling, marknadsföring, produktion samt logistik och försäljning.

Genom ett ökat fokus på bland annat lönsamhet blev 2017 ett lyckat omställningsår. Omsättningen ökade med 100 miljoner kronor och landar nu nära 1,9 miljarder kronor, medan resultatet (efter finansiella poster) på 22,6 miljoner kronor är det bästa under de senaste fem åren.

– Det är skönt när man får positivt kvitto på en omställning där alla medarbetare har gjort sitt yttersta för att nå målen. Jag är nöjd med det vi åstadkommit under 2017 och ser fram emot nästa steg, säger Anders Fredriksson, Norrmejeriers vd, i en kommentar.

Mejeriföreningen höjde mjölkersättningen flera gånger under året, vilket motsvarade en total höjning på 80 miljoner kronor. Samtidigt ökade även mjölkinvägningen något jämfört med förra året. Sammantaget får det Norrmejeriers ordförande att dra paralleller till tidigare år.

– Vi startade 2017 i ett skede när marknaden just hade vänt från sitt bottenläge. Styrelsen satte ambitiösa men ändå realistiska mål som har infriats. Jag är nöjd med vad Norrmejerier levererat under året och vi är tillbaka på den nivå vi var innan krisen inleddes, säger Ulla Bergström, Norrmejeriers ordförande.

Framöver kommer Norrmejerier fortsatt att arbeta med en utveckling av förpackningssystemet för det färska sortimentet, något som planeras vara klart år 2020. I övrigt kommer man fokusera på att öka produktiviteten och lönsamheten, enligt vd Anders Fredriksson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064