23948sdkhjf

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Koncernen redovisar en omsättning på 11 444 miljoner kronor under årets första kvartal, en ökning med 7,6 procent jämfört med samma kvartal förra året. Rörelseresultatet ökade till 435 miljoner kronor (397) och resultatet på sista raden till 338 miljoner kronor (309), enligt dagens delårsrapport.

− Axfoods första kvartal för 2018 visar på en riktigt bra start på året. Vi har en stark tillväxt med ökat resultat. Försäljningen i våra butiker är långt över den uppskattade marknadstillväxten, vilket visar att vi fortsätter ta marknadsandelar. Framför allt sålde Willys-butikerna bra under hela kvartalet och avslutade med en riktigt stark påskhandel, säger koncernchefen Klas Balkow i en rapportkommentar.

– E-handeln utvecklas positivt i alla våra koncept. Idag når vi över 5 miljoner konsumenter med vårt online-erbjudande och vi fortsätter utveckla våra digitala tjänster. Den starka näthandeln är bra för försäljningen, men belastar fortsatt resultatet. Trots detta levererar vi ett högre rörelseresultat jämfört med motsvarande kvartal förra året. Med en rörelsemarginal på 3,8 procent ligger vi i linje med vårt långsiktiga mål om minst 4 procent och vi fortsätter arbeta enligt vår strategiska agenda, avslutar han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094