Nestlé betalar mångmiljardbelopp för Starbucks-rättigheter
Jättarna ingår i vad man kallar en "global allians", där Nestlé ska börja sälja Starbuckskaffe.
De både aktörerna ingår därmed i vad man kallar en "global allians", vilket förväntas ge Nestlé en plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, medan Starbucks ser den stora fördelen i att komma in i konsumenternas hem:
– Denna globala kaffe-allians kommer att leverera Starbucks-upplevelsen till miljoner fler hem runtom i världen tack vare Nestlés räckvidd och anseende, säger Starbucks vd Kevin Johnson i ett pressmeddelande.
Bland annat kommer avtalet innebära att Starbucks kaffe ingår i Nestlés kaffekapselsystem Nespresso och Dolce Gusto, samtidigt som bolagen kommer att samarbeta inom bland annat innovation. I samband med affären går även 500 Starbucks-anställda över till Nestlé.
Dessutom kommer Nestlé få rättigheterna att sälja paketerade kaffeprodukter under varumärkena Seattle’s Best Coffee, Starbucks VIA, Torrefazione Italia samt temärket Teavana.
– Med Starbucks, Nescafe och Nespresso samlar vi tre ikoniska varumärken inom kaffevärlden, kommenterade Nestlés vd Mark Schneider.