Glassbolaget tar ställning – möts av både ris och ros
Unilever-ägda Ben and Jerry's är sedan tidigare ett politiskt aktivt företag. Nu har de uttryckt sitt stöd till att låta ensamkommande flyktingar få stanna i Sverige, vilket både skapat heja-rop och bojkott.
Nu har man även gjort ett ställningstagande som skapat uppmärksamhet i Sverige: På sin hemsida har man under rubriken "Hoppa på kärlekståget med oss" gått ut med att de stödjer beslutet om att låta 9 000 ensamkommande flyktingar få stanna i Sverige.
"Vi på Ben & Jerry´s tror på social rättvisa och på att vara medskapare av de samhällen vi vill skapa. Vi kommer att fortsätta att stödja den humanistiska folkrörelsen som river de murar som stänger ute människor och vara delaktiga i att skapa medmänskliga och interkulturella samhällen", skriver man i ett inlägg.
Ris och ros
Det har skapat debatt – särskilt i sociala medier – där bolaget både hyllas och dissas för ställningstagandet.
Bland kritikerna syns politiker från både Moderaterna (Ann Heberlein) och Sverigedemokraterna (riksdagsledamoten Sven-Olof Sällström), där den förre via Facebook ifrågasätter strategin: "Ett privat företag får naturligtvis göra precis som de vill. Men om ambitionen är att sälja så mycket som möjligt – i det här fallet glass – kanske man bör fundera några varv innan man väljer att ställning i en extremt infekterad politisk fråga".
Den senare har lagt upp en bild på Twitter med Unilever-varumärken och menar att han kommer att bojkotta koncernens alla produkter framöver.
Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar tycker däremot att tilltaget är tappert: "Modigt och smart av Ben & Jerry’s. Finns så klart folk som blir förbannade, men B&J gör sin grej. Gott är det också", skriver han via Twitter .
"Inget vanligt glassföretag"
Från företagets håll står man fast vid värderingarna, och pekar mot sin historiska bakgrund:
– Vi är inget vanligt glassföretag. Ben and Jerry’s grundades av två aktivister, och vi har alltid tagit ställning i olika frågor, säger Soledad Piñero Misa, chef för socialt engagemang på Ben and Jerry’s i Norden, till Aftonbladet .
Man har sedan tidigare också aviserat ett samarbete med den internationella organisationen International Rescue Committee, så stödet till beslutet kommer kanske inte som en överraskning. Men det historiskt politiskt aktiva företaget kan också fungera som en trendskapare genom den här typen av aktioner.
– Det blir mer och mer av den typen av ställningstagande för att man vill visa att man är relevant för sin samtid och att det är något som företaget står för. Det är inte enbart för att attrahera kunder utan även för att attrahera de som ska jobba i företaget och verksamheten, säger Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, till TT.