Licensavtalet mellan Starbucks och Arla foods förlängs
Arla får fortsatt tillverka och distribuera Starbucks mjölkbaserade kaffedrycker – räknar med försäljning omkring 110 miljoner drycker om året.
Det avtalet får nu en förlängning, när de bägge företagen skriver på för ytterligare 21 år i licensavtalet. I samband med detta målar Arla också upp mål för produkterna, vars verksamhet i den geografiska regionen i snitt vuxit med 40 procent om året sedan det första avtalet tecknades.
– Vår ambition är att vara en ledande leverantör av mjölkbaserade drycker i norra Europa, Mellanöstern, Asien och Nordafrika under 2020. Det nya strategiska licensavtalet gör samarbetet med Starbucks är en viktig del för att uppnå detta mål, säger Hanne Søndergaard, Chief marketing officer för Arla foods, i ett uttalande.
För att nå dit kommer man enligt Arla satsa på nya typer av produkter, där senaste lanseringen av den kylda espressodrycken Doubleshot används som exempel på hur man ska utveckla framöver.
Arla räknar med att man kommer öka räckvidden framöver, samt att försäljningen i de 38 länder man i dag lanserat i når cirka 110 miljoner enheter om året. Produkterna kommer att fortsätta produceras på anläggningen i danska Esbjerg, samma plats som innan.