23948sdkhjf

Svenska foodtechbolaget i ny investeringsrunda

Ecoliving vill ta in upp till 3 miljoner kronor inför lansering av nordiskt odlad quinoa.
För några år sedan valde e-handelsaktören Ecoliving att börja fokusera på egen produktion, med en satsning på växtbaserat protein.

Framförallt har man riktat in sig på quinoa, vanligtvis hemmahörande på sydamerikanska marker, som man odlar med hjälp av danska OKO Farm.

Nu står man redo att lansera produkten "Scandinavian quinoa" hos en av landets största e-handlare, och väljer därför att ta ännu en runda hos plattformen Fundedbyme.

Senaste gången var 2016 då man i en kampanj tog in cirka 2 miljoner kronor. Då investerade även Per Schlingmann, tidigare chefsstrateg hos Moderaterna, i bolaget och fungerar nu som delägare, rådgivare och styrelseledamot.

Vill få in minst 1 miljon
I den nya kampanjen, som drog igång under onsdagen, siktar man på att ta in minst 1 miljon kronor i investeringar.

Samtidigt har man satt taket på 3 miljoner kronor, vilket motsvarar 10 procent av bolagets aktier. Och i skrivande stund har man nästan nått det lägsta målet, med bokade investeringar motsvarande drygt 900 000 kronor.

Quinoan har även förädlats till en hamburgerprototyp, som likt quinoan förbereds för en lansering.

– Vi har precis tagit fram vår första prototyp av vår veganska burgare gjord av nordisk ekologisk quinoa och hoppas kunna starta en produktion under våren 2019, säger Alicja Domelid, grundare av Ecoliving, i en kommentar.

Enligt företaget kommer fokus för quinoa-produkten ligga på en lansering inom den traditionella dagligvaruhandeln. Med hjälp av de nya investeringarna vill man bland annat satsa en fjärdedel av beloppet på marknadsföring.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078