Kopparbergs ökar vinsten
Fint väder plussade på resultatet i andra kvartalet för bryggeriet.
Även nettoomsättningen och rörelseresultatet ökade till 686,8 miljoner kronor (607,1) respektive 122 miljoner kronor (104,3). Resultatet före skatt uppgick till 117,5 miljoner kronor (103,9).
Räknat på resultatet före skatt nådde bryggeriet 161,6 miljoner kronor för första halvåret (jämfört med 141,7 miljoner kronor första halvåret 2017), något som enligt Peter Bronsman är "det bästa resultatet någonsin".
"Det härrör sig bland annat till det fina vädret samt en förmånligare pundkurs mot föregående år", skriver vd:n i rapporten.
Enligt bryggeriet har man fortsatt att fokusera på den brittiska marknaden, där Kopparberg cider är det mest sålda premiumvarumärket på flaska. Totalt räknat (med pubar och dagligvarukedjor) placerar man sig som det näst mest sålda varumärket i Storbritannien.