23948sdkhjf

Livsmedel i topp för ökande e-handel

Svenska e-handeln växte med 14 procent – livsmedelsbranschen stod för största ökningen.
När E-barometern för årets andra kvartal släpps står det klart att den svenska handeln på nätet ökat med 14 procent.

Den bransch som visar högst tillväxt är livsmedelsbranschen, som ökade med 28 procent.

Det betyder att försäljningen av livsmedel på nätet ökat kraftigt under årets första halvår, då branschen i första kvartalet visade upp en ökning med 30 procent.

Den största anledningen till ökningen bedöms vara en starkare etablering av de stora dagligvarukedjorna, något som enligt rapporten bäddar för en fortsatt tillväxt.

Enligt den samlade prognosen innebär det att livsmedelshandeln på nätet kommer att omsätta cirka 5,7 miljarder kronor 2018. Siffran i sig motsvarar cirka 1,9 procent av den totala livsmedelshandelns omsättning.

E-handelsrapporten tas fram av Postnord, tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, och baseras på flera konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Informationen har samlats in i juli och augusti, där totalt deltog 314 företag i mätningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08