23948sdkhjf

Rootfruit gör nyemission för nytt förvärv

Snacksföretaget Rootfruit Scandinavia köper Exotic Snacks – gör nyemission för att finansiera det nya förvärvet.
I juli meddelade Rootfruit Scandinavia att styrelsen undertecknat en avsiktsförklaring om att köpa företaget Exotic Snacks, och nu genomför man också förvärvet.

Köpesumman för alla aktier i Exotic Snacks landar på 60 miljoner kronor – av dessa betalas 20 miljoner kronor kontant, som dels finansieras med lån och dels med en nyemission. Emissionen, där befintliga ägare har företräde, ska tillföra bolaget cirka 15 miljoner kronor efter fullteckning och emissionskostnader.

Innan teckningsperioden drar igång 26 september har redan styrelseledamöter, vd och huvudägare i Rootfruit, tillsammans med ett mindre antal externa investerare, lämnat teckningsförbindelser som motsvarar omkring 50 procent av emissionen.

Resten av köpeskillingen utgörs av en apportemission, där Exotic Snacks aktieägare får aktier i Rootfruit Scandinavia istället. Det motsvarar en ägarandel i Rootfruit som efter den kommande nyemissionen blir cirka 39 procent.

Rikstäckande säljkår
Enligt Rootfruit vill man genom köpet bli den ledande premiumleverantören på den nordiska snacksmarknaden, där en rikstäckande säljkår är en av de synergier som nämns.

"Genom samgåendet med Exotic Snacks får Rootfruit tillgång till en egen rikstäckande säljkår och merchandising-organisation som är väsentligt större än dagens. Från att tidigare ha köpt dessa tjänster, blir säljkraften nu egen säljande personal som kan styras mot definierade mål", skriver man i ett pressmeddelande.

Dessutom ser man att takten för framtagandet av nya produkter ska öka, samtidigt som bland annat lanseringar ska bli mer effektiva – det gör att den nya koncernen efter köpet förväntar att försäljningen ökar.

I en proformaredovisning för den nya koncernen är resultatet negativt, något som styrelsen satt som mål om att vända under andra halvåret. Bland annat har Rootfruit fattat ett beslut om att investera i en ny anläggning för smartsnacks (produkter baserade på quinoa, linser och hummus), något som beräknas förbättra bland annat lönsamhet från första kvartalet nästa år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11