Hälsingestintan vill ta in mer kapital
Nyemissionen planeras ge företaget upp till 17,5 miljoner kronor – pengar som ska möjliggöra ny satsning.
Pengarna ska i sin tur ligga till grund för en ny satsning, där sortimentet ska utökas med fler köttslag och förädlade produkter, samtidigt som mer krut ska läggas på sälj- och marknadsföringsinsatser.
– Det handlar i huvudsak om två nya köttslag. Frilandsgrisar och på sikt även lamm, säger Hälsingestintans vd Mats Markgren till Hela Hälsingland .
Dessutom har man inlett ett samarbete med ett charkföretag, verksamma med produkter inom premiumsegmentet, säger vd:n till tidningen.
Sedan lanseringen av ett mobilt slakteri i 2014 har bolaget, som de själva uttrycker det, gått igenom "ett par år av stora investeringar och interna utmaningar". Under 2016 blev tunga namn som familjen Wallenberg och Antonia Ax:son Johnson delägare i bolaget , och samtidigt har vd-posten bytt innehavare ett par gånger.
Enligt bolaget är man nu mer effektiva och har en lägre kostnadsbas än tidigare, vilket gör att man ser sig som redo att lägga fokus på att skapa tillväxt och lönsamhet.