Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk
För att lyfta problemet med matsvinn släpper kedjan doften – eller odören – "Old milk". Förhoppningen är att fler ska lukta och smaka på maten innan den slängs.
Via kedjans sajt går det nu att beställa ett gratis doftprov med namnet "Old milk" – och namnet omfattar precis vad det handlar om. Genom att lansera en doft som luktar som dålig mjölk hoppas Coop att fler förstår skillnaden mellan drickbar och gammal mjölk.
Dessutom lägger man också till en uppmaning på flera av det egna varumärket Änglamarks mejeriprodukter.
– Coop vill också påverka konsumenterna genom våra egna produkter och inom kort kommer vi därför att ha uppmaningen ’Titta, lukta och smaka - bäst före behöver inte betyda dålig efter.’ på de flesta mejeriprodukter från Änglamark, säger Anneli Bylund, tillförordnad hållbarhetschef på Coop, i ett pressmeddelande.
Bakgrunden till det nya greppet ligger dels i svaren på Coops undersökning Matometern, där fyra av tio uppger att de inte äter mat vars bäst före-datum passerats, och dels i statistik från Naturvårdsverket. Enligt den häller svenskarna ut cirka 26 kilo mat och dryck per person och år, varav den näst största andelen är just mejeriprodukter.