Äpplen främst i svenska gröna trenden
Förra året bjöd på stark utveckling – nu är var fjärde äpple som säljs svenskodlat.
– Vi har fått flera nya företag med ganska stora odlingar. Det är möjligt då det finns en marknad och ett intresse för svensk frukt i Sverige. Dessutom är företagen effektiva och kan producera till konkurrenskraftiga kostnader, säger Sten Olsson, ordförande för LRF Trädgårds fruktsektion, i ett pressmeddelande.
Äppelodlingarna är i framkant för en utveckling av svenskt frukt och grönt som ökat allt mer de senaste åren. Enligt Jordbruksverkets siffror ökade produktionsvärdet med 10 procent under 2017, där frilandsodling utgör 59 procent av värdet och växthusodling de övriga 41 procent.
Längst fram ligger morötterna, som har ett produktionsvärde på omkring 600 miljoner kronor, och följs tätt av jordgubbar på 570 miljoner kronor.
Sett till de olika kategorierna visar flera grupper upp en större ökning. Frukt ökar med 15 procent jämfört med 2016, samtidigt som bär samt växthusodling ökar med 13 respektive 11 procent enligt Jordbruksverkets statistik.