Paprikaskörden såld till slut
Efter medieuppmärksamhet i veckan fick den halländska paprikaodlaren sålt sin skörd. Slutsatsen inför nästa år är att man måste bli bättre att nå ut.
Både gårdsbutikens kassa och telefonen har gått varm, där bland annat ett matkasseföretag i Stockholm stod för en beställning. Utöver försäljningen har odlaren även skänkt bort en del till förskolor, skolor och djurägare.
Odlarens slutsats efter årets skörd är att svenska paprikaodlare behöver bli bättre på att visa att de finns, samtidigt som han anser att dagligvarukedjorna borde bli använda svenskodlat som lockvaror.
– Vi måste bli bättre på att nå ut till konsumenterna och berätta för dem att det finns svenska paprikor att köpa. Men jag önskar också att dom stora livsmedelskedjorna blir bättre på att ta in svenskodlat i sina butiker. Även om våra lokala skördar kan variera i storlek, säger Raimo Einosson på Warberg tomat till SVT.