Chips blev årets dagligvara
Estrella vann under torsdagkvällen priset för årets dagligvara 2018 för sina linschips.
– Estrella Linschips är ett tydligt bevis på att företag som vågar bryta gamla traditioner och fånga in nya trender och konsumentefterfrågan, vinner framgångar hos konsumenterna, säger Karin Brynell juryordförande och vd för Svensk Dagligvauhandel i ett pressmeddelande.
Ytterligare nominerade var Bravo Smoothie från Skånemejerier, Levainbröd från Pågen och OLW Smash från Orkla. Priset utgick från kriterierna produktens försäljning i värde, produktens marknadsandel i sin kategori och uppnådda vägda distribution och produktens påverkan på hela kategorins tillväxt.
Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.
Förutom utmärkelsen får Estrella reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 miljoner kronor hos sponsorn RIX FM för att marknadsföra produkten. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 400 000 att använda till modelleringstudier inom sortiment-, media- eller prisanalys.