Santa Marias nya kryddförpackning får tummen upp av Reumatikerförbundet
Certifieras med ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.
I augusti började Santa Marias nya kryddburkar rulla ut i svenska matbutiker. Den största förändringen märks i locket – snäpplocket kan till exempel öppnas med en hand och innehåller ett teskedsmått för att du ska slippa rota runt i kökslådorna efter måttsatsen. Med en liten avsats vid öppningen ska du dessutom lättare kunna kontrollera och styra kryddningen. Smaksättning blir därmed enklare, men en annan aspekt var också att förpackningen skulle passa så många som möjligt, oberoende av ålder och eventuella funktionsnedsättningar.
– Kryddor är produkter som många använder dagligen och det är av yttersta vikt att våra förpackningar är användarvänliga för alla. När vi valde att göra om våra kryddburkar stämde vi av med Reumatikerförbundet för att få förståelse för vad som är viktigt för målgruppen. Vi beslutade också att genomföra tester hos förbundet och har nu fått dess officiella godkännande i och med certifieringen av vår nya kryddburkar. Det är vi verkligen stolta över, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig Foods, i ett pressmeddelande.
Från Reumatikerförbundets sida uppmuntrar man företag att rådfråga förbundet vid förpackningsutveckling.
– Reumatikerförbundet vill se fler lättöppnade och lätthanterliga förpackningar i butikerna och välkomnar därför innovationer som underlättar för konsumenterna. Det som är bra för personer med nedsatt handfunktion är bra för alla, säger Lotta Håkansson, ordförande Reumatikerförbundet.
Leverantör av det nya kryddlocket till Santa Marias förpackningar är Emballator Växjöplast.