Värmen dämpade svenskarnas sug efter godis
Sommaren 2018 var en av de varmaste på många år. Och suget efter godis minskade därmed också. Det uppger Cloetta som ändå hade en stabil försäljning tack vare positiva valutaeffekter. Det framgår i ett pressmeddelande.
Företaget kammade nämligen hem en vinst på 167 miljoner kronor före skatt. Jämförelsevis låg siffran på 142 miljoner under samma period förra året. Nettoomsättningen stiger drygt 2 procent till 1 538 miljoner kronor.
– Marknaden för förpackad konfektyr minskade i Sverige, Danmark och Nederländerna på grund av det varma vädret. I Finland var marknaden oförändrad och i Norge ökade marknaden på grund av ökad sockerskatt men volymerna minskade, skriver Cloetta i kvartalsrapporten och fortsätter:
– Det finns ingen fullständig marknadsstatistik för lösviktsgodis men enligt våra egna uppskattningar minskade marknaden för lösviktsgodis på samtliga marknader under kvartalet på grund av det varma vädret, vilket påverkade köpbeteendet.