Fairtrade rekordökade på Orust
"Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång"
– Det är kul att se hur årets kampanjtema Schysst frukost har engagerat både konsumenter och kedjor. Genom att utgå från temat Schysst frukost hoppas vi att konsumenter har fått en ökad förståelse för hur deras val i butiken kan göra stor skillnad för att påverka världshandeln, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.
Hemköp har deltagit i kampanjen med sina 179 butiker från norr till söder. Den 8 november får Elläös-butiken diplom av Fairtrade Sverige då Maria Herou Wallner, kundansvarig dagligvaruhandeln, kommer på besök.
– Det känns otroligt kul att vårt arbete ger framgång. Under kampanjen har vi arbetat med att informera kunderna om vad Fairtrade står för och på vilket sätt det gör skillnad. Vi har även jobbat en del med att lyfta storsäljare inom Fairtrade-segmentet och även bjudit på lite demos, säger Samir Cherif, handlare på Hemköp Ellös.
Butikerna på topp-tio-listan ökade sin försäljning med 93 procent i snitt, där finns till exempel Hemköp Avesta och Hemköp Huddinge. En starkt bidragande orsak till de fina försäljningssiffrorna är ett större produktfokus i kommunikationen, som fått fler konsumenter att hitta nya produkter.
Och Orust var inte de enda som ökade. I ICA Kvantums butik i Eslöv i Skåne har försäljningen av Fairtrade-märkt under kampanjveckan ökat med hela 278 procent i jämförelse med motsvarande kampanjvecka förra året.
Fairtrade omfattar idag cirka 2200 produkter såsom kaffe, kakao, te, frukt, godis och blommor. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Under 2017 var värdet av försäljningen av Fairtrade-märkta varor 3,8 miljarder kronor, en ökning på cirka sex procent i jämförelse med föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.