Ny vision och design från Stjärnägg
Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.
Ägg omsätter över 3 miljarder och är en viktig kategori med stark tillväxt i dagligvaruhandeln.
– Resultaten från undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin, och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera kategorin och exponera den i butik, sägerHåkan Burlin, vd för Stjärnägg.
Ett antal butiker håller just nu på att bygga om för att ännu bättre möta shopperns behov.
Missionen ”Mästare på ägg” och ett nytt varumärkeslöfte – ”Vi gör det enklare att välja ägg” – ska fungera som språngbräda mot visionen. Det är en utmaning att skapa en stark och unik röst i en kategorin där varumärkeskännedomen är ganska låg. Stjärnägg kan luta sig mot lång erfarenhet, djup kunskap och en genuin kärlek till hönan och ägget. Och nu också helt färska insikter om hur shoppern agerar i köpögonblicket.
Förpackningen utgör grunden och är bärande för Stjärnäggs nya plattform och identitet.
– För konsumenten finns en uppsjö av valmöjligheter; ekologiska, ursprungsmärkta, frigående ute eller inne, storleken på ägget, ägg med gulare gula osv. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna, säger Håkan Burlin.