23948sdkhjf

Ikon för julbordet

Lanserades första gången 1916.

Coca-Cola lanserar sin ikoniska glasflaska i specialupplaga för julsäsongen.

För att skapa festligare stämning vid årets julbord förändrar Coca-Cola sin mest klassiska design och lanserar nu den världskända glasflaskan i 1-litersupplaga.

– Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Den klassiska flaskan är designad under ledning av svensken Alexander Samuelsson som utvandrade från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Han ritade flaskan för lite mer än 100 år sedan som sitt bidrag i en designtävling som gick ut på att skapa den mest ikoniska flaskdesignen åt Coca-Cola. Företaget Root Glass, där Samuelsson arbetade, skickade in bidraget och vann tävlingen. 1916 påbörjades produktionen i Indiana, USA. Endast några små ändringar genomfördes, sedan dess har designen varit densamma.

– Lanseringen av glasflaskan i 1-litersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med som skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt, säger Samantha Walker.

Designklassikern från Coca-Cola i 1-litersupplaga finns i utvalda butiker från mitten av denna månad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047