Global Gamechangers kräver stora förändringar för världens livsmedelsindustri
Det framkommer i en ny rapport.
Global Gamechangers hänför sig till sex megatrender som HMT identifierat i sitt internationella arbete och som ställer krav på omställning och innovation inom industrin och där begreppet nutrition spelar en huvudroll. Alla trenderna utgår från en central fråga: Hur skall vi föda världen på ett hälsosamt och uthålligt sätt?
Denna fråga leder till sex kritiska slutsatser för framtiden. Den roll som Maten representerar för hälsa och välbefinnande, hur vi skall hantera världens Resurser, hur vi skall kunna Producera nyttigare livsmedel för olika behov till Konsumenter i världen, vilken roll som Vetenskap kan ha för att peka ut vägen framåt och slutligen hur ny Teknologi kan möjliggöra nödvändiga förändringar. För varje megatrend innehåller rapporten också exempel på hur strategisk innovation för livsmedel kan hjälpa företag i branschen att förstå och utnyttja trenderna.
– Global Gamechangers är kraftfulla drivkrafter som utmanar mycket av vår nuvarande uppfattning om livsmedelsmarknaden, säger Peter Wennström, grundare och VD för HMT. i ett pressmeddelande. Han fortsätter:
– Drivkrafterna har en global påverkan och tvingar företag i branschen att utveckla nya strategier för att överleva långsiktigt. Men för de företag som tidigt förstår behoven kan utmaningarna bli till möjligheter. Ett svenskt exempel är Oatly, som vi också analyserar i rapporten.
Trendrapporten beskriver 19 undertrender till de sex Global Gamechangers, med exempel på produkter och varumärken. För att bättre förstå hur man kan utnyttja trenderna för innovation av produkter och varumärken, så presenteras Gamechanger Konsumenterna - trendsättarna vars förtroende företagen måste vinna. Denna del är resultatet av ett forskningssamarbete mellan HMT Consumer Lab och Lunds Universitet och definierar trendsättarna ”som kommer att kräva helt nya produkter”. Dessa konsumenter indelas i fyra olika profiler med beskrivningar hur man kan vinna deras förtroende med rätt berättelser om varumärket.
Detta är också anledningen till att rapporten tittar närmare på några Gamechanger Brands. För att förstå den påverkan som trenderna redan har på marknaden är det kritiskt att förstå dessa varumärken och deras strategi för att ändra spelets regler och vinna konsumenterna. Rapporten beskriver exempel på hur de utnyttjar en specifik strategi för innovation för att knyta till sig segmentet trendsättare.
Svenska Gamechanger brands Två svenska varumärken har utmärkt sig för att ändra spelets regler på livsmedelsmarknaden – Oatly och Good Idea. Båda skapade av Lundaföretaget Aventure. Oatly har skapat ett starkt svenskt varumärke, som tack vare sin ompositionering har fått en raketartad internationell tillväxt. Styrkan i Oatly var inte i den teknologiska lösningen, men i syftet bakom förändringen: att utveckla en mjölk som var bättre för både människor och vår planet! Det andra exemplet, GoodIdea, har blivit framgångsrika med ett smaksatt mineralvatten som kombinerar aminosyror med krom för att balansera kroppens insulinsvar – allt för att motverka suget efter socker. Båda analyseras i rapporten.