23948sdkhjf

Arla kammar hem årets konsumentkampanj

Vann juryns hjärtan.
”Bara mjölk smakar mjölk”. Med den lika enkla som smarta insikten tog sig Arla med sin byrå Åkestam Holst NoA in i svenska folkets hjärtan igen och prisas nu som årets konsumentkampanj.

Mjölken har länge varit självklar i svenska hem. Storhetstiden var dock för några år sedan och den totala volymförsäljnigen har varit på nedgång sedan dess. Något som Arla känt av. Lägg till att kategorin utökats med andra drycker, adderat med en rejäl debatt kring klimat- och hälsopåverkan, har alltsamman gett Arla en tuff utmaning.

För att vända på trenden tog Arla med sin byrå Åkestam Holst NoA till ett klassiskt grepp: humor. Genom att påminna om mjölkens unika smak på ett humoristiskt sätt där mjölkjätten i ett stort spann av situationer påminde om mjölken och dess otvivelaktiga smak, ökade preferensen med 21 procent och påbörjade vändningen för Arlas affär i en kategori i stadig motvind.

Juryns motivering:

Att vara hårt utsatt och ifrågasatt som kategori kan få många att ge upp. Det krävs mod att våga kommunicera och det krävs förståelse och äkthet för att bli trovärdig. Genom att lyfta och hylla det unika och oersättliga bygger de sin reklam på en stabil grund. En inkluderande smakfull tonalitet känns bra i magen och leder till en återhämtad affär. En revansch som smakar gott!

75-watt i kategorin tilldelas ”Delicatoasken”, Delicato och NORD DDB Stockholm.
50-watt går till ”Minns det som igår”, Cancerfonden, King.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063